Eerste week overleefd

18 maart 2019 - Bahir Dar, Ethiopië

Wat een week was dit!

Het begon zondagavond op Schiphol, na toch wel een emotioneel afscheid. Bijna alle vluchten waren vertraagd vanwege de storm, behalve mijn vlucht naar Wenen. Ik zou mijn aansluiting naar Addis die avond gaan missen.. Ik kon de volgende ochtend om 9uur naar Frankfurt en dan naar Addis (met maar 1 uur overstap en nog steeds slecht weer) of vast naar Wenen en daar mijn vlucht laten omboeken en in een hotel slapen. Ik heb ervoor gekozen maar vast naar Wenen te gaan en na een nacht hotel hoorde ik dat mijn vlucht om 22u pas zou vertrekken. De vlucht naar Wenen was echt vreselijk door de wind en turbulentie, het vliegtuig ging alle kanten op..

Tja, wat doe je dan? Netflixen op het vliegveld of Wenen in.. Ik heb de trein gepakt naar Wenen en na een jas gekocht te hebben (die had ik uiteraard thuis gelaten) ben ik de stad gaan verkennen. Wat een fantastisch mooie stad!

WenenGraf van SisiWenen

Als een echte toerist heb ik zo snel mogelijk zo veel mogelijk gezien en ging rond 19u helemaal kapot weer naar het vliegtuig voor de nachtvlucht naar Addis en daarna naar Bahar Dar.

Sachertorte bij Sacher

Dinsdagochtend rond 9 uur landde ik op het vliegveld van Bahar Dar zonder koffers.

Van Addis naar Bahir Dar

Gelukkig kon Marieke mij wat luchtige kleding lenen en zouden mijn koffers in de middag gebracht worden, wat gelukkig ook het geval was. Rond 11 uur kwam Diane langs om mij het Hidden Abilities centrum (waar ik de komende 3 maanden aan de slag ga) te laten zien en iedereen te ontmoeten. Die middag was er meteen een nieuw kindje en mocht ik gelijk meehelpen met wat onderzoeken. Om 17u was ik weer in het hotel en na een korte nacht in Wenen en max 2 uur slaap in het vliegtuig, lag ik om 19u in coma tot de volgende ochtend 7u.

Uitzicht vanaf het hotelUitzicht vanaf het hotelHotelkamerHotelkamer @ LakemarkUitzicht vanaf het hotel

Doordat ik de reisdagen weinig had geslapen, gegeten en gedronken voelde ik me woensdag nogal waardeloos en na de hele dag niks doen, ors drinken en later wat eten ging het een stuk beter. In de avond ben ik uitgenodigd door Marieke om bij haar thuis te komen  eten, wat goed smaakte!

Donderdagochtend ben ik weer naar het HA centrum geweest waar 2 nieuwe kinderen kwamen. Een van de kinderen was 1.5 en had een mega waterhoofd. Bij beide kinderen zo veel mogelijk lichamelijk onderzoek gedaan, wat erg interessant is!

Op vrijdag ben ik met een Amerikaans stel meegeweest op de boot naar de monding van de Nijl (mét nijlpaarden!) En naar een van de eilanden met een prachtige kerk, Zeghe penninsula. Hele bijzondere en kleurrijke ervaring!

PelikanenHippo familie!Onderweg naar ZegheKoffie souvenirs van ZeghePelikanenKoffieceremonieGewadenHet eerste kruisSchilderingenSchilderingenZeghe MonasteryWeverPapyrus boot

Zaterdag heeft Diane mij meegenomen naar de markt, wat nogal druk en overweldigend is. Sowieso val je als blanke toerist nogal op, maar als het zo druk is en je met 2 blanke toeristen bent des te meer. Gelukkig spreekt Diane Amhaars en heeft zij me geholpen wat fruit en ander eten te kopen.

Al met al een hele indrukwekkende eerste week, met een mega cultuurshock. Dinsdagochtend besefte in me na de lange reis wel ineens dat ik alleen in Afrika was voor 3 maanden. Gelukkig zijn hier best wat buitelanders die vaak met elkaar om gaan en waar ik ook al een aantal mensen van heb ontmoet, net als een paar hele aardige Ethiopiërs :) Ik ben er al wel achter dat ik hard moet studeren voor wat woorden Amhaars!

Vanuit de bajajVanuit de bajaj

Fruitshake

1. Gerhard:
    18 maart 2019
    Wát leuk om te lezen! Je stapt inderdaad in een totaal andere wereld mét bijbehorende cultuurshock. Fijn dat je al wat mensen ontmoet hebt en inderdaad, wat woorden Amhaars zal zéker helpen. We wachten met spanning op het vervolg, succes verder!
  2. Sophie:
    18 maart 2019
    Supergaaf aranka! Spannend hoor, ik ga je blog zeker meelezen :) geniet en veel succes daar! Groetjes
  3. Krista:
    18 maart 2019
    Leuk om je ervaringen zo te mogen mee beleven!!! Geniet van elk moment, je maakt een unieke reis...
  4. M.boot:
    Geweldig aranka
    ...Mooi weergegeven over je eerste week.....succes.xxx
  5. Saskia:
    18 maart 2019
    Je kan het buddy! Maarreh, de monding van de Nijl? Dat is toch bij Rosetta in Egypte? Afslagje gemist?
  6. Van Broekhoven:
    22 maart 2019
    Veel bekends voor deze wereldreizigers. Afrika is heel bijzonder. We volgen je vanuit Spanje, veel succes, opa Ad en oma Ria
  7. Gonnie:
    24 maart 2019
    Wat een ervaring! Spannend, heftig en hopelijk ook straks iets moois om op terug te kijken!