Ethiopische feestdagen

5 mei 2019 - Bahir Dar, Ethiopië

Na de heerlijke (en vermoeiende) vakantie met mijn ouders, kwam het Ethiopische paasweekend. De vakantie volgt in een latere blog, wanneer ik alle foto's gesorteerd heb (work in progress, Wifi is stukken beter maar blijft beduidend trager dan in Nederland..).

Ik kwam aan in de vastenperiode (volledig vegan, al eten sommige mensen wel vis), de periode van 80 dagen vasten voorafgaand aan pasen. Pasen wordt hier heel uitgebreid gevierd door de orthodoxe Ethiopiërs, het merendeel. Vrij lang heb ik lopen twijfelen wat ik het paasweekend zou gaan doen, van vrijdag t/m maandag is iedereen namelijk vrij en de vastenperiode stopt op zaterdagnacht 3:00. Dit is ook het moment dat massaal alle schapen, geiten, kippen en koeien in ieders tuin worden geslacht.

Als vegetariër zag ik nogal op tegen het paasweekend. In de week voor pasen zie je veel dieren op straat die gekocht worden door de mensen hier voor pasen. De dieren worden vanaf het platteland naar de steden vervoerd bovenop de taxibusjes, vastgebonden en knock-out door de urenlange barre tocht. De koppen hangen over de randen, de dieren lijken dood. Alle hobbels op de wegen zorgen ervoor dat hun koppen tegen de wagen aan slaan en zo raken ze bewusteloos.. Kippen worden op z'n kop aan stokken verkocht (levend) en mensen vervoeren hun gekochte kippen ook op hun kop. Schapen en geiten worden aan hun poten meegesleurd of, als ze mazzel hebben, met een touw rond hun nek meegetrokken.

De mensen gaan de hele week naar de kerk om te bidden en vanaf goede vrijdag zijn zij bijna het hele weekend in de kerk. Veel mensen gaan naar familie, het is de regel dat het oudste familielid bezocht wordt (vaak dus ouders). Meestal wonen de familieleden ergens op het platteland. Vanaf zaterdagnacht 12 uur (voor sommigen eerder) begint het bidden tot 3 uur 's nachts, waarna iedereen dus naar huis gaat om eindelijk vlees te kunnen slachten en eten.

Zoals je begrijpt is pasen hier niet mijn ideale omgeving.. Ik heb gekeken om weg te gaan uit Ethiopië voor een lang weekend, bijvoorbeeld Tanzania (wildsafari en een dag Zanzibar) en Kenia. Helaas zou het allemaal erg duur worden (zo'n 600 euro voor 4 dagen weg) en heb ik besloten hier te blijven in Bahir Dar. De hele zaterdag hoor je gemekker van dieren, al moet ik zeggen dat het geluid minder erg was dan ik had verwacht. Het enige dat ik heb gehoord was een krijsende kip van de buren. Ik wist niet dat kippen zo hard konden gillen, het ging op een of andere manier door merg en been.
Gewapend met muziek en oordoppen ben ik zaterdagavond in slaap gevallen en heb ik verder gelukkig niets gehoord!

Het is traditie voor Ethiopiërs om iedereen uit te nodigen voor eten bij hun thuis tijdens pasen, zo kreeg ik een uitnodiging van Belay (de fysio waar ik onderzoek mee doe) en van de huisbaas. Beiden heb ik afgeslagen, omdat ik weinig zin had in slachtafval. Gelukkig wist ik van te voren dat ze op mijn nieuwe compound geen dieren zouden slachten (mijn vorige compound had een schaap..). Anders had ik een hotel geboekt om te ontsnappen van alle zielige dieren ellende.
Toen ik zondagochtend over straat liep, was alles uitgestorven rustig. Best raar om te zien, normaal is er altijd wel leven op straat. Iedereen zat natuurlijk in de kerk of thuis met familie te eten. In de avond is wel iedereen op straat en zie je een heleboel mensen in traditionele kleding lopen, ook wel erg leuk om te zien!

Traditionele Ethiopische kleding voor pasenLege main street tijdens pasenLege main street tijdens pasenLege straat tijdens pasen

Ivo (de andere Nederlander die hier woont) had bezoek van een vriend uit Nederland, Kelvin. Samen met Ivo, Kelvin en Jonas (mijn vorige Duitse huisgenoot) zijn wij naar de watervallen geweest, waar ik de week daarvoor ook met mijn ouders was. Jonas en Kelvin waren er nog niet geweest, en Ivo had de waterval alleen in het regenseizoen gezien, totaal anders schijnt! De wandeltocht is prachtig (en gigantisch warm). Je loopt ongeveer een uur door de bergen naar de waterval, dan nog 30 min naar de boot die je in 2 min over de Nijl terug naar de auto brengt. Omdat we geen gids hadden, zijn we een klein stukje de andere kant op gelopen, waar wij nog een andere kleine waterval tegenkwamen. Na de waterval zijn we rond 16u naar Kuriftu gegaan om in het zwembad te plonzen (want zo'n tocht ga je wel van zweten).

Selfie @ watervalBee eater @ watervalBee eater @ watervalJonas op de brug @ watervalDe andere watervalJonas

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl