Laatste loodjes #2

26 mei 2019 - Bahir Dar, Ethiopië

Hoewel ik zo veel mogelijk wil genieten van de laatste 2 weken en ik vandaag nog even lekker ga relaxen en zonnen (want het is na 2 weken wolken super mooi weer en ik ben vrij!) en wij ons afscheidsfeestje aan het plannen zijn, moet er toch nog een hoop gebeuren!

Voor de vakantie met mijn ouders heb ik alle trainingen afgerond (op 1 na) van de app en het plan was om na de vakantie te beginnen met de evaluaties. Omdat niets hier gaat zoals je het plant, ben ik nog steeds niet begonnen met de evaluaties van de app. Na mijn vakantie was het hier pasen en dat is praktisch minimaal 1 week vakantie voor iedereen. Na de pasen zijn er nog meer feestdagen, iets waar de Ethiopiërs gek op zijn! Prachtig dat ze zo genieten van hun cultuur, maar vrij onhandig als je dingen gedaan wilt krijgen, want veel mensen zijn vrij tijdens deze holy days.

Omdat de taalbarrière al tijdens de trainingen vrij groot bleek, kwam ik (na een gouden tip van Diane) op het idee om de evaluatieformulieren, die in het engels zijn, te laten vertalen naar het Amhaars. Voor het onderzoek heb ik de healthworkers geïncludeerd die engels konden begrijpen en lezen, maar zij hoefden het niet per se te kunnen spreken. Een aantal healthworkers van 2 centra begrepen het engels heel goed, maar van 4 andere centra was het echt heel erg lastig en eigenlijk begrepen zij het zo goed als niet. Zij zijn alleen geïncludeerd omdat hun supervisors engels spraken en zij elkaar zo konden helpen. Je kunt je dus wel voorstellen dat een engelse app in het engels evalueren voor hun niet te doen is.

Nou is het lastige van iets even vertalen voor onderzoek, dat het voor de betrouwbaarheid van de informatie ook terugvertaald moet worden om er zeker van te zijn of de vertalingen overeen komen. Dat was natuurlijk niet het geval (in grote lijnen wel). De formulieren zijn vertaald door mensen die geen medische/fysio achtergrond hebben dus niet alles klopte. Na de vertalingen heeft Belay ernaar gekeken en het Amhaars aangepast. Omdat dit dan ook weer gecheckt moet worden, heb ik er nog iemand naar laten kijken of het overeen kwam. Na behoorlijk wat verbeteringen komt als het goed is vandaag de definitieve versie en kan ik volgende week evalueren. Het evalueren zou opzich niet zo veel tijd in beslag moeten nemen, zeker niet als de formulieren in het Amhaars zijn. Het zijn ook allemaal multiple choice vragen. Hopelijk krijg ik dus alles gedaan binnen 1 week!

Helaas vliegt Diane morgen naar Amerika voor 6 maanden en is zij niet meer bij Hidden Abilities. De afgelopen weken waren wij erg druk met alle kinderen evalueren en 6 maanden plannen voor ze schrijven. Er zijn nu nog een paar kinderen over die ik de komende 2 weken nog moet evalueren. Ontzettend leuk hoe Diane mij heeft betrokken bij HA en alle behandelingen! Zij heeft mij behandeld en ingezet als fysiotherapeut en wij hebben alles samen overlegd en plannen geschreven, super leuk en leerzaam! Gelukkig is de rest van de staff ook heel leuk en aardig dus ik twijfel er niet over dat de laatste twee weken daar ook nog leuk gaan worden! Vrijdagavond ben ik met Diane en Tim (haar man) uit eten geweest en heb ik haar een ingelijste foto als afscheid gegeven.

Qua werk dus nog even 2 weken aanpoten, maar voor de rest ook genieten, inpakken, gedag zeggen, souvenirs inslaan (duizend kilo koffie) en naar huis!

20190524_134711

1. Gerhard:
    26 mei 2019
    Fantastisch weer! Maar inderdaad nog even druk, druk, druk......
    Succes met alles wat je nog moet/wil gaan doen👍🏻👍🏻👍🏻😘
  2. Marjanne Van Den Oever:
    26 mei 2019
    Wat heb je veel geleerd en beleefd! Wat een schat aan ervaringen zul je mee naar huis nemen! Ja én koffie natuurlijk...
  3. Namir:
    26 mei 2019
    Ongelooflijk trots op je, lees je berichten altijd met zoveel plezier, kan niet wachten om je weer te zien lieverd😘