Laatste loodjes

26 mei 2019 - Bahir Dar, Ethiopië

Vandaag over twee weken vlieg ik alweer naar huis. Ontzettend raar idee om straks weer in Nederland te zijn, waar alles weer 'normaal' is. Ook ontzettend raar om te beseffen hoe snel je ergens kan wennen! Toen ik hierheen ging was ik doodsbang om alleen ergens in Afrika 3 maanden te gaan wonen, maar omdat ik wist dat dit een onvergetelijke ervaring zou gaan worden, ben ik de uitdaging aan gegaan. Ik moet zeggen dat ik zeker niet teleurgesteld ben, alles was gaver, makkelijker en leuker dan ik ooit had durven dromen.

Natuurlijk zijn er zat dingen waar je aan moet wennen en je bij neer moet leggen, zoals douchewater wat waardeloos is. Het is douchen met 3 druppels, douchen met koud water of het water via een teil over je heen gieten. Het laatste gaat eigenlijk verrassend goed ;) Eerst douchte ik met koud water, maar aangezien het nu wat afkoelt hier omdat het regenseizoen is begonnen, is dat koude water wel erg koud geworden en écht geen pretje meer.
Aan de ene kant is het heerlijk om een stuk te lopen als je wat nodig hebt en uit te vinden in welke Souk (winkeltje) je dit het beste kunt halen. Je moet alleen bijna elke dag, want niet alles blijft lang goed ivm de warmte en kwaliteit, zoals het brood. Zo heb ik een goede plek voor verse eieren (niet altijd gegarandeerd hier ..) een top bakkertje, een plek om de hoek voor water, een vaste plek voor groenten en fruit en een winkeltje voor wijn. Als ik speciale groenten nodig heb (broccoli, bloemkool, courgette, aubergine, komkommer) moet ik op maandag of donderdag naar de lokale markt (waar het mega druk is en je nog meer aangestaard wordt dan op straat). Aan de andere kant zou het ook wel lekker makkelijk en lui zijn om alles gewoon in 1 supermarkt te halen. Al bedacht ik mij gisteren dat ik hier aardappels ga halen als ik die wil hebben en er 1 soort is; bij de Appie heb je een heel schap. Best raar om te beseffen hoeveel keuze wij in Nederland hebben en hoe onzinnig en onnodig dit eigenlijk is ..
Het eten hier is ook zo'n ding; thuis koken is een hoop werk, want NIETS is hier kant en klaar. 'Even' koken kost gauw 1.5 uur, maar dan heb je wel een super verse maaltijd. Ik heb nog nooit zoveel uien en knoflook gesneden als in de afgelopen drie maanden volgens mij. Doordat niets kant-en-klaar is eten wij eigenlijk heel gezond en hebben wij standaard salade bij het avondeten (want dat kun je in een restaurant vaak niet eten ivm het kraanwater). Door het vele lopen en fatsoenlijke eten voel ik me wel ontzettend fit en gezond moet ik heel eerlijk zeggen. Ik ben, zoals veel mensen vast wel weten, groot fan van patat, pizza en pannenkoeken. Dat kun je hier allemaal halen, maar het is toch net even anders haha. Pizza is flauw deeg met weinig tomatensaus en plastic kaas, patat is vaak slap en kwalitatief slecht met gekke mayo en de pannenkoeken kun je thuis bakken, maar omdat we maar 1 klein bakpannetje hebben is het ook nogal gedoe. Uit eten gaan en westers eten bestellen is hier vaak wel oké, maar zeker als vegetariër bijna altijd hetzelfde; pizza, pasta (vermicelli) met tomatensaus of groenten en rijst met tomatensaus en groenten. Je kunt ook vaak soep, salade of brood met cooked vegetables bestellen, maar dit resulteert vaak in diarree vanwege hygiene/kraanwater.
Het is niet verstandig kraanwater hier te drinken, want je kunt er heel erg ziek van worden (Amoebe). Zelf een druppel is dus al 'gevaarlijk'. Veel restaurants spoelen de glazen om met kraanwater en laten dan een paar druppels in je glas, zodat je kunt zien dat het goed schoon is. Voor een westerling dus vrij onhandig! Thuis wassen wij de groenten en het fruit met kraanwater en chloor erin, om alle troep eraf te wassen, vervolgens flink naspoelen en aan de lucht laten drogen. Best een gedoe, maar alles went en zo weet je in ieder geval dat je eten schoon is en veilig om te eten!
Hygiene is hier vaak erg slecht en voor je gevoel is echt alles vies. Ik was ook belachelijk vaak mijn handen, zeker nadat je wat handen hebt geschud en geld hebt aangeraakt. Sommige mensen, zeker van het platteland, zien er ook gewoon een beetje viezig uit. Bij Hidden Abilities hebben wij één moeder en dochter die van het platteland komen, ze ruiken zelfs naar vee. Als zij binnen zijn ruikt de hele zaal ernaar! Als kinderen vieze luiers hebben, voelen de moeders in de broek of luier of deze nat of droog is en wassen vervolgens mooi niet hun handen, super smerig! Dat zijn wel echt dingen waar ik heel slecht aan kan wennen, na een dag werken voelt alles echt super super smerig.

Het lijkt nu misschien alsof ik een hoop te klagen heb, maar eigenlijk zijn er maar weinig dingen waar ik echt moeite mee heb gehad. De douche (voordat wij de teil hadden) was daar wel echt één van. Verder valt met alles te leven en hangt het maar af van de instelling die je hebt. Ik heb gelukkig bijna altijd alles naast me neer kunnen leggen. Van te voren weet je dat je naar een ontwikkelingsland gaat, dus dat maakt het aanpassen denk ik ook wel makkelijker. Er gaat hier een hele hoop op z'n Afrikaans, en dat is ook wel een heerlijk excuus.

Naast de dingen die ik vooral niet ga missen, ga ik ook een hele hoop wel missen!
De rust en het gemakt waar alles mee gaat hier is fantastisch, ik heb 3 maanden geen haast en geen stress gehad. Zoals ik ook al zei, voel ik me zo veel fitter. Waar je in Nederland de auto of de fiets pakt, ga je hier lopen en stukjes van 15-45 minuten zijn eigenlijk prima en lekker. Het weer hier ga ik ook gigantisch missen, ondanks dat het regenseizoen nu is begonnen. Het was wel echt mega mega warm, maar daar kan ik mee leven en vind ik wel fijn. De hitte hier in de droogtijd is heel droog (duh) dus het is niet dat vieze klamme zweten (wat het nu wel meer is). De mensen hier ga ik ook enorm missen. Naast de fantastische buitenlandse community, die mij vanaf dag 1 met open armen hebben ontvangen en hebben uitgenodigd voor leuke feestjes, ga ik ook de locals missen. Ethiopiërs zijn ontzettend warme en gastvrije mensen. Vrijdag liep ik over straat en het begon te regenen; 2 dames boden mij aan hun paraplu te delen zonder dat ze me kenden! Als je iemand hier leert kennen, nodigen ze je gelijk uit bij hun thuis en krijg je er een koffieceremonie en eten bij. De mensen die je hier leert kennen doen altijd moeite om met je af te spreken en contacten te onderhouden en nodigen je graag uit om ergens koffie te drinken. Koffie drinken kan overigens alles betekenen; bier, lunch, diner etc.

Ik ben erg benieuwd hoe het is om weer thuis te zijn, hoeveel ik verander ben, maar vooral ook hoe lang dat duurt. Ik hoop dat ik zo geduldig en flexibel blijf, dat ik meer blijf bewegen, gezonder eet, het leven minder voor lief neem en mij bewust blijf van het feit dat wij zo belachelijk verwend zijn. Ondanks dat de mensen hier niet veel hebben, zijn ze tevreden en gelukkig. In mijn ogen iets om van te leren!

60076482_10161835093975048_1130780900951326720_oEn natuurlijk ga ik de altijd verse koffie ook missen :)

1. Gerhard:
    26 mei 2019
    Leuk! Ik ben inderdaad wel benieuwd hoe je het zal ervaren om straks weer terug te zijn in het schone en geregelde Nederland.......
    En dat daar niet altijd alles even schoon is wist ik wel, maar dat de moeders even in de broek voelen..........🤢
    Geniet er nog even van, want het is zó weer voorbij!😉