Wat doe ik nou eigenlijk?

19 april 2019 - Bahir Dar, Ethiopië

Ondanks dat ik heel goed ben in genieten hier en de stad ontdekken, ben ik hier natuurlijk in de eerste plaats voor mijn onderzoek! Daarnaast werk ik als fysio bij Hidden Abilities.

Onderzoek

Ik ben hier om een app genaamd RehApp te implementeren en te evalueren na een aantal weken gebruik. De app is ontwikkeld door het bedrijf Enablement (uit Nederland) in samenwerking met het Lilianefonds. De app is ontwikkeld om healthworkers in landen met laag- en middelinkomen te ondersteunen. Dit is op het gebied van informatie (voor de healthworker maar ook voor de ouders als ontvangers via de healthworker), maar ook ondersteunt de app het opzetten van een actieplan en doelen voor de revalidatie voor kinderen met een handicap.

De app is in het Engels en heeft verschillende hoofdstukken (chapters) zoals Spinal Cord Injury (dwarslaesie), Lepra, Amputaties en Cerebrale Parese. Mijn onderzoek gaat over het Cerebrale Parese (CP) hoofdstuk. CP is een aandoening die optreedt tijdens of na de geboorte van het kind en de oorzaak is vaak zuurstoftekort. CP is een aandoening van de hersenen die zich op veel verschillende manieren kan uiten. Vaak heeft een kind last van spasticiteit en dit is vaak te zien aan één zijne (armen en benen), maar soms ook alleen de benen of alle armen en benen.

Ik heb de afgelopen weken trainingen gegeven op verschillende health centres hier in Bahar Dar, waar de healthworkers werken met kinderen met CP. De training houdt in dat ik de app uitleg aan de medewerkers. Ik geef de training in het engels en ik heb een Ethiopische fysiotherapeut bij mij die, waar nodig (vaak overal), kan vertalen naar het Amhaars. In totaal doen 5 centra mee en heb ik aan zo'n 40-45 healthworkers de training gegeven.

Na mijn vakantie volgende week ben ik halverwege de 3 maanden en gaan wij beginnen met de evaluaties van de gebruikers. Uiteraard ben ik erg benieuwd hiernaar! Niet iedereen hier spreekt goed Engels, eigenlijk bijna niemand. De meeste healthworkers hebben hun trainingen wel in het Engels gehad, dus lezen en luisteren kunnen zij redelijk. Het blijft natuurlijk altijd nog de vraag of zij de informatie vanuit de app daadwerkelijk begrijpen en of zij de app überhaupt toepassen. Ik krijg positieve berichten van veel gebruikers, maar bij Hidden Abilities heb ik nog niemand de app zien gebruiken..

Hidden Abilities

Naast het onderzoek wat ik doe, ben ik ook hard aan het werk als fysio bij Hidden Abilities. Sinds een paar weken heb ik mijn eigen patiënten in de middagen (6 patiënten in totaal, die 2x per week komen en die ik elk ongeveer een uur per keer zie). In de ochtenden ben ik vaak bezig met onderzoek of ben ik alsnog bij Hidden Abilities om te helpen met van alles. Dit kan variëren tot tapen, rolstoelen verstellen, updates schrijven en wat er dan ook voorbij komt. Het is druk genoeg en na mijn vakantie krijg ik er dan ook nog meer kinderen bij.

Het is erg leuk om nu al vooruitgang te zien bij sommige kinderen na zo'n korte tijd (2-3 weken). Bijna alle kinderen worden op het centrum voor het eerst door een fysio gezien en omdat zij nog volop in ontwikkeling zijn, kun je vaak best snel veranderingen zien.

Het werken hier als fysio is nauwelijks te vergelijken met Nederland. Ten eerste werken de schema's waar wij mee werken totaal niet. Zo heb ik elk uur een nieuw kind, maar vaak komen er 2 tegelijk op een totaal andere tijd, komt er een niet opdagen of komen ze veel te laat. Dus even improviseren af en toe.. In het centrum werkt 1 Amerikaanse kinderfysio Diane en er werken 3 healthworkers (TeeGee 1, TeeGee2 en Abigaye) die een training hebben gehad om kinderen met een handicap te helpen en therapie te geven en er werken ook 2 hulpen (Yeshi en Ayell). De healthworkers (en ik nu dus ook) hebben eigen patiënten (in principe elk half uur 1) en de hulpen doen simpele oefeningen in het 2e half uur. En af en toe helpen wij elkaar als het schema door de war loopt.

Qua communicatie is het werken misschien nog wel het lastigst. Eigenlijk dan nog niet eens met de kinderen, (non-verbale communicatie doet een hoop wonderen) maar vooral met de ouders en de staff op het centrum. Leg bijvoorbeeld maar eens een huiswerkoefening uit met gebaren of in het Engels, terwijl niemand dat begrijpt. Gelukkig kan de staff helpen met vertalen (3 van de 5 in ieder geval).

Al met al is het dus een enorme uitdaging, maar enorm leerzaam. Voor mij persoonlijk lastig omdat ik nul ervaring heb met het werken met kinderen. Qua fysio is het enorm interessant om met gehandicapte kinderen te werken, zeker in een land als Ethiopie, vooral omdat er nog zo veel mogelijk is.

Helaas dit keer even geen foto's. De Wi-Fi is overal nog steeds waardeloos. Morgen (zaterdag) ga ik verhuizen naar een fatsoenlijk huis, met hopelijk betere Wi-Fi. Deze week zijn mijn ouders er en 2 weekenden geleden had ik bezoek vanuit Gondar voor mijn verjaardag :) Updates volgen en hopelijk met foto's.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gerhard:
    19 april 2019
    Wij, Mariëtte en ik, zijn bij Hidden Abilities geweest en het gaat er daar inderdaad wél wat anders aan toe dan in Nederland zoals Aranka al vertelde.
    Leuk én bijzonder om Aranka daar aan het werk te zien!
  2. M.boot:
    19 april 2019
    Om trots op te zijn zo.n Zeeuwse kanjer...maak er een mooi vakantie van met zn 3en
  3. Gonnie:
    20 april 2019
    Mooie foto’s! Leuk om verslagen te lezen.
    Wat een ervaring! Succes daar en geniet ervan!